26 januar 2012

Tips for Sy mye ::: Tips for a lot of piecing

Hvordan skal man få sydd mye? Endel damer spør emg om hvordan jeg får sydd så mye.... men jeg synes ikke jeg får så mye gjort, men faktisk, jeg syr endel. Jeg syr også en del håndsøm, og da på den arbeidsbesparende måten, uten papp ;-)

How to get a lot of piecing and sewing done? A lot of customers ask me how I do this... I don't think I make so much, but when I think of it, I start a lot of projects, and some of them finished as well. I make a lot of hand piecing, without papers, just ordinary american piecing.



Pat Sloan sendte et nyhetsbrev hvor hun ga 3 gode råd for hvordan man skal få sydd mye, og jeg vil kommentere disse rådene med "mine" måter å gjøre det på:

1) Bestandig ha et prosjekt klart og lett tilgjengelig, så sparer du tid mht å finne det fram! Jeg bruker å lage små prosjektposer med applikasjonsprosjekt, håndsømsprosjekt eller broderiprosjekt. Et komplett materialkit, med ferdige utklippede/ tilskåret stoffbiter, nål, tråd og liten saks. Skal jeg vente på noen som er på trening, eller sitte i et symøte, eller på en togreise, vel så har jeg et prosjekt klart! Disse posene ligger klare i en hylle, så det bare å ta fram.

2) Sy minst 10minutter hver dag! Jeg bruker å sy ihvertfall litt håndsøm/broderi foran Tven på kvelden... og disse få minuttene bringer meg framover på prosjektet. Håndarbeidet senket pulsen, og det gir meg god samvittighet. Dette er et konkret mål, som er lett målbart.

3) Lag deg ett enkelt mål som er lett å gjøre, feks. "jeg skal fullføre ett applikert blad i kveld" (ikke "jeg burde sy sammen hele toppen i løpet av denne uka"). Jeg prøver å være realistisk når man sette slike mål,- men dette er det vanskelige, for man vil jo gjerne rekke så mye som mulig på korteste mulig tid. Men jeg ser på prosjektet mitt, og tenker, OK, " her kan jeg quilte ferdig i kveld" og da vet jeg at imorgen, når jeg ser den ferdige quiltingen, så vet jeg at da er det kort veg til å gjøre ferdig alt sammen! Alle små steg fører fram til ferdigstillelse. Skal du spise en elefant, så er det smart å dele den opp i småååå biter.

Hva er ditt beste råd for å få sydd mye?

Pat Sloan mad a list over her 3 great tips for Getting More Done! I'd like to make some comments and tell you my way of getting things done:

1) Always keep a project at hand! I make small project bags with portable, easy hand piecing, hand applique or stitchery projects available. Use zip-lock bags and make a complete Kit with cutted fabric pieces, needle and thread and scissors! So when your waiting for someone, travelling or attending a quilt club meeting, the project is there for you, ready to go!

2) Work at least 10 minutes a day! I'm always hand piecing when I "hear" TV. I feel good when I sew or stitch!

3) Have ONE goal for finishing that is manageable! Yes, this is important! Be realistic. I know that if I make a small goal, like "finishing the quilting of this table runner tonight", I can do this, and tomorrow, the rest seems sooo easy. Every small step leads to a complete project. If you're going to eat an elephant, it's wise to chop it into small pieces...

What is your best tip for getting more done?


8 kommentarer:

InGa sa...

God ide med småprosjekt i pose. Det blir ofte mye ut av de 10 min foran TV'n. Er redd jeg ofte setter mål om å sy sammen et helt teppe, som i utgangspunktet blir for mye....

Klarafina sa...

Skulle ønske jeg fikk dreisen på håndsøm. Det vil seg liksom ikke helt............

Gitte sa...

Det her er nogle gode råd, dem vil jeg tage til mig. Så kan det også være jeg får syet noget mere.

Margit sa...

God ideer, likte både småprosjektene og litt tid kvar kveld ;O)

margrethe.jaastad@live.no sa...

Hei
Gode råd alle tre!Mitt problem er vel at eg syr for mye:)Går ikke en dag uten at eg er innom hobbyrommet og sysler med et eller annet,kontakt med resten av familien,oj,mindre tid:)Har du en slik symaskin eg skrev om på min blog?
Helsing Quiltegleder margrethe Jåstad

Snefrid sa...

Tusen takk for tipsene dine! Særlig det med alltid å ha et håndarbeide liggende klart, er veldig viktig. Noe du kan trive med deg i farten, hvis du plutselig må kjøre svigermor til legen, eller lignende.
Jeg kjøpte en trådløs hodetelefon som jeg ville bruke hvis telefonsamtalene dro ut, så kunne jeg snakke og gjøre andre ting samtidig. Dessverre ble det en konflikt mellom telefonen og brillestengene, fikk det ikke helt til å fungere. Men for folk som ikke bruker briller, er det utmerket :-))

Rosehagen sa...

Smart;)
Det å ha prosjekter klare og lett tilgjengelig er kjempesmart;)
Utrolig hvor mange minutter enn har foran tven, på venterom, buss, båt, tog og fly.......i løpet av en måned.
Har alltid ett eller annet i vesken/sekken;)

Ha en syglad uke;)

Rosehagen sa...

Smart;)
Det å ha prosjekter klare og lett tilgjengelig er kjempesmart;)
Utrolig hvor mange minutter enn har foran tven, på venterom, buss, båt, tog og fly.......i løpet av en måned.
Har alltid ett eller annet i vesken/sekken;)

Ha en syglad uke;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg