08 september 2006

Hvorfor syr DU?


Jeg leser mange blogger. Via Pink Chalk Studio fant jeg Pattis fine innlegg om hvorfor man syr... hvorfor bruker man hendene sine til å lage tepper? "Kutte fine stoffer i småbiter og så sy dem sammen igjen" - som de kaller det, de som ikke skjønner vitsen...
Hvorfor syr jeg? Jo, fordi jeg liker stoff. Jeg liker mønstre. Jeg liker farger. Jeg liker utfordringen som ligger å sette sammen elementer fra min palett av stoffer. Jeg liker å sy på symaskin... liker å kjenne stoffet gli mellom fingerene... liker å høre lyden av maskinen. På en eller annen måte er dette en avslappende lek med form og tekstur som appellerer til meg. Jeg vet at det ikke er "nyttig" (men mine flanellstepper varmer mine barn) , men det er meningsfullt likevel, for i håndverket ligger tradisjoner, ekthet og ikke minst helsebot. Jeg lager noe som betyr noe for meg og mine barn, og jeg lærer mine barn at å bruke hendene er verdifullt. Kanskje er mine rare tepper en arv som noen vil verdsette en gang?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg